GEM Report externe evaluatie
Deze evaluatie beoordeelde het UNESCO GEM Rapport over de periode 2019-2023. De evaluatie had als doel te bepalen hoe effectief het GEM Rapport zijn mandaat vervulde en om de volgende zesjarige strategie 2025-2030 te informeren. De evaluatie combineert een Theory of Change aanpak met Mixed-methods en concludeert dat de producten en output van het GEM Rapport zeer gewaardeerd en relevant zijn, en dat ze invloed hebben op het werk van partners. De evaluatie wijst op bredere verwachtingen van belanghebbenden en donoren over de rol van het GEM Rapport, waaronder een verschuiving naar beleidsinvloed in plaats van alleen rapportage over SDG4. In een drukke mondiale onderwijsomgeving voegt dit een uitdaging toe aan de positie van het GEM Rapport als the global public good voor onderwijs. Bovendien loopt een toenemende verscheidenheid aan GEM rapportproducten het risico de perceptie van belanghebbenden over de focus van zijn kernmandaat te verminderen. Gecombineerd met het gebrek aan zekerheid over langdurige financiering, roept dit belangrijke vragen op voor de nabije toekomst van het GEM Rapport in termen van definitie van de output, mobilisatie van middelen en verbinding met bredere impact in de onderwijssector. Op basis van deze conclusies geeft de evaluatie vier aanbevelingen om het GEM Rapport in de toekomst te versterken. De evaluatie werd uitgevoerd door ICON Institut en Ockham IPS.
Evaluaties
Mondiaal
2023
UNESCO
Projectcode: B232